تبلیغات
معلّمی « حرفه ای مقدّس » - اهمیت علوم انسانی نسبت به سایر رشته ها
انس با قرآن و اهل بیت « علیهم السّلام » و تلاش در جهت تربیت دینی و اخلاقی فرزندان میهن عزیزمان ایران اسلامی
 
ضمن عرض سلام و خیرمقدم خوشحال میشم که محتوای وبلاگم زیبنده به نظرات سازنده ی شما بازدیدکنندگان گرانقدر باشد :




تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

 
 
نویسنده : سلیمان پناهی
تاریخ : یکشنبه 1 بهمن 1396
نظرات

 دبیرستان پسرانه شهید بهشتی ناحیه 2 اردبیل  ( استعدادهای درخشان ) 

حضور یک میلیون و هشتصدهزار دانشجوی علوم انسانی و بیش از چهار میلیون فارغ‌التحصیل و یک‌صدهزار عضو هیأت علمی و مربی این رشته، موجب شده است تا علوم انسانی به مهم‌ترین دانش در عرصه اجتماع در مقایسه با رشته‌های فنی و علوم طبیعی تبدیل شود. اما با وجود این ظرفیت، خدمات مناسب اطلاع‌رسانی در رشته‌های علوم انسانی در کشور ما انجام نمی‌شود و همین امر باعث شده حق این بخش عظیم از دانش‌ها و پژوهش‌های انجام شده در کشور ادا نشود و علوم انسانی از رسیدن به جایگاه رفیع و مطلوب خود باز بماند.

بررسی جایگاه علوم انسانی در نظام ارزشگذاری و سیستم آموزشی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. آنان که در سیستم آموزشی ایران تحصیل کرده‌اند، سپس سیستم آموزش عالی یکی از کشورهای پیشرفته را نیز آزموده‌اند، به خوبی درمی‌یابند که از مهمترین وجوه تمایز بین دو سیستم، تفاوت جایگاه و ارزش علوم انسانی است.  البته بی‌توجهی به علوم انسانی در ایران پدیده نوینی نیست و متعلق به دهه‌های اخیر هم نیست و بسیاری منشا اصلی مشکلات و ضعف اساسی کشورمان را در همین نقطه ارزیابی می‌کنند.

رسیدن به فهمی عمیق و همه جانبه از مبادی نظری و ریشه های تاریخی مدرنیته که منجر به بر آمدن علوم و تکنولوژی مدرن و به دنبال آن ساختارهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی مدرن و از جمله علوم انسانی غربی و مدرن شده است، یکی از ضروری ترین پیش نیازهای تحول در علوم انسانی است. در هر صورت داشتن نقدی عمیق و فارغ از سیطره مشهورات غلط زمانه، از نظام تعلیم و تربیت مدرن و به دنبال آن علوم انسانی و تجربی غربی مقدمه ای ضروری برای هر گونه تحول در جهت نزدیک کردن این نظام و علوم آن به مبانی اسلامی است.

اهتمام به علوم انسانی و متحول ساختن آن

در اهمیت این مسئله همین بس که کشورهای غربی خود و دنیا را تا کنون توسط علوم انسانی کنترل و اداره کرده اند. هر چند ما در زندگی روز مره آثار و نتایج علوم فنی و مهندسی را بیشتر می‌بینیم ولی کارکرد، جهت گیری، و طریقه استفاده از علوم مهندسی را نیز علوم انسانی تعیین می‌کنند. ما نیز برای اداره جهت دهی به زندگی اجتماعی خود نیازمند سیستمها و نظامهایی هستیم که بر اساس آنها جامعه را هدایت کنیم و اهداف را تعیین کنیم سیاستگذاری بر اساس روشهای ساده قدیمی در جهان امروز ممکن نیست. علاوه بر اینکه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در بیرون از جامعه با جوامع مترقی دیگر باید تعامل داشته باشیم و روابطمان را تنظیم کنیم. بنابراین به ناچار باید در زندگی امروز علمی زندگی کرد، علمی سیاستگذاری کرد و به صورت علمی ضوابط و اصول روابط را تعیین کرد همه اینها در گرو علوم انسانی است.

بعد دیگر اهمیت علوم انسانی در اهدافی است که دین اسلام برای زندگی انسان ترسیم کرده است که همان سعادت دنیوی و اخروی است. دستیابی همگانی و بهتر به این هدف در گرو تربیت جامعه و هدایت آن است که با آشنایی و تدوین علوم انسانی اسلامی میسر است. نمی‌توان از جامعه‌ای که اقتصاد آن غیر اسلامی، جامعه شناسی آن و روان شناسی و سایر علوم آن غیر دینی است انتظار داشت که شکل دینی خود را حفظ کند مگر اینکه ظواهر و شعار اسلامی بودن را داده اما باطن و درون و انگیزه های زندگی غیر اسلامی باشد. جامعه‏ شناسان علم در ده بیست سال اخیر معتقد شده ‏اند که علم یک محصول اجتماعی است و از کنش متقابل بین دانشمندان و جامعه پدید می‏ آید و آن عینیت و بی‏ طرفی ‏ای را که قبلاً برای علم ادعا می‏ شد قبول ندارند.

اما اینکه به چه طریق تحول در علوم انسانی ممکن است باید گفت این مسئله هنوز در مراحل نظریه پردازی است و اینکه چگونه باید تحول ایجاد کرد و از کجا شروع کرد توسط صاحبنظران مورد بحث قرار می‌گیرد یعنی تا کنون کشف شده که انسان از علوم انسانی تاثیر زیادی می‌پذیرد اما چگونه باید تغییر داد و چه با چه مبانی و از کدام منابع باید در پی تحول در این علوم شد مسئله ای است که باید روی آن پژوهش و تحقیق صورت گیرد.

در این میان، اهمیت علوم انسانی برای ما نیز که اکنون با دستاوردهای تکنولوژی غرب مواجهیم، مشخص است. ما در کنار اهمیت دادن به علم تجربی و تکنولوژی، نباید از فهم این پدیده‌ها غافل باشیم و آنها را بدون ملاحظه و تعمق بپذیریم. بنابراین علوم انسانی می‌تواند رهیافت ما را به سایر علوم و موضع ما را نسبت به آنها مشخص کند. معنویت موجود در سنت ما نمی‌بایست قربانی پذیرش زندگی مدرن علمی (یا به عبارت بهتر علم زده) شود. آنچه در این میان اهمیت دارد توجه به عنصر «فهم» است که متعلق به علوم انسانی است و علوم تجربی و ریاضی، فاقد آن هستند.


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
 
وَإِن یَكَادُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِینَ
نزدیك است كه كافران هنگامی كه آیات قران را می شنوند تو را با چشمان خود هلاک کنند و می گویند او دیوانه است در حالی که قران جز مایه بیداری برای جهانیان نیست .


سلام و درود بر شما
از دیار سبلان سربلند و دشت وسیع پارس آباد مغانم ، پیشه ام اتصال می دهد مرا به قلب هایی که هرصبح سلامشان ، سلامت روح و جانم را ارمغان است .
عرض ادب و ارادت دارم حضور تمامی دوستان و همکاران ، دانش آموزان و کلیّه کاربرانی که با انتخاب این وبلاگ بر حقیر منّت نهادند .
وبلاگ حاضر گامی است هر چند کوچک در اشاعه فرهنگ صحیح استفاده از فضای مجازی و نیز تبادل سریع اطلاعات ، در این وبلاگ سعی دارم آن چه از شما بزرگواران یاد می گیرم به نمایش بگذارم موفقیت من حاصل فضل الهی و راهنمایی شما خواهد بود . با افتخارات از نظرات سازنده شما استقبال می نمایم .


سلیمان پناهی